About Me

Dilahirkan pd tanggal 25hb Jun 1978,, Berasal dri Taiping, Perak... Berkahwin pd 24hb November 2006 dgn jejaka pilihan hati Mohd. Khaidir & mempunyai seorang cahayamata Muhammad Nazrin... 'KEKAYAAN bukanlah satu dosa & KECANTIKKAN bukanlah satu kesalahan,,Oleh itu jika anda memiliki keduanya jgnlah anda lupa pd yg MAHA ESA.. Muhammad Nazrin adalah seorang anak istimewa/anak syurga.... Seorang anak yg bijak wlaupun xsempurna akal nye... Ibu bangga memiliki kamo...

SIGN PLIZZZZ

Saturday, July 30, 2011

RENTETAN HIDUP....


Sbnarnye aku xde idea nk tulis blog..teramat no idea..g pn xde pape story yg aku nk update..stori bese2 je..
tgah aku belek2 pic2 dlam lappy aku nie ttba dtg idea tuk aku menulis mngenai rentetan idup 'HERO KECIK' ku..aku smmgnye mnyimpan koleksi pic2 dia dri dia lahir 2007 sehigga skrg 2011...
pejam celik pejam celik lagi 15 hari hero aku nie nk genap 4 tahun pd 15/08/2011..
Alhamdulillah besday hero ku jatuh pd bulan ramadhan... bkn sbb save bdget xyah celebrate tpi bulan ramadhan adalah bulan suci...

ok...jom baca n lhat pic2 hero aku nie dri....

2007 - 2011

15/08/2007 di OT PPUM lahir lah seorang putera seberat 1.8kg yg diberi nama MUHAMMAD NAZRIN.. sebuah nama yg ringkas n senang diingati dan disebut...
2 hari di wad n hari ke-3 discharge kuar...semasa kuar ayah n mama aku dtg menjemput..
tdo semalm di rumah dn keesokkan hari nye berangkat pulang ke Taiping untuk berpantang..
mse nk berangkat tu sedey sgt sb selama 2 bulan tpakse meninggalkn suami keseorangan.. menitis jua r airmata...huhuhu..
Setiba d Taiping aku peratikan si kcik aku dh laen mcm sb dri mlm dia xmau minum susu lgsg.. mse dlm kereta pn dia xbyk karenah... ble sudah mnjadi ibu nie,,automatik kte leh rse laen macam pd si kecik...tnpa buang mse aku trus bwk ke klnk disbbkan aritu ari ahad n hospital close..
tpi setiba d klnk,,doc n aku tkejut sebaik mnyelak selimt si kecik aku,,pergelangan kedua belah kakinye dh biru...aku xtau ape nk pkir tika itu...airmata xrenti mngalir...trus aku dikerahkn ke hospital bhgian kecemasan... smpai di sna,,trus si kecik ku diberi oksigen,,aku hya mpu berdoa,,ape tdaknye suami jauh..aku sorang yg hadapi situasi nie,,nseb ade mom dcc..
slepas dperiksa si kecik ku tpakse dtempat kt di ICU bb..
sedey n terharu ble melihat si kcik ku tpakse diletakkn di dalam incubator dgn berbgai wayar di bdn..airmata xrenti2 mngalir...dlm pd yg sma suami ku dgn sgera pulang ke Taiping..
Stlah dperiksa doc...doc mberitahu aku bhwe dia tpakse mngambil air tulang belakang si kcik aku tuk detect kuman sblom takot ianye merebak ke otak...dg hnya cra tu dpat mngesan ape mslh si kecik ku dgn cpt...nk xnak dgn berat hati aku tpakse merelakan nye wlaupun dlm hati nie mcm2 yg dpkirkan...aku diibaratkan di telan mati mak diluah mati bapak... bgi x bgi 2 2 ade risikonye... aku hnya mpu brdoa moga tiada ape2 yg brlaku pd si kcik aku... doc tau akan gundah gulana dihti ku.. doc mnjelaskan proses mngambil air tulang belakang bb n dewasa sma skali brbeza...doc hnya prlukan setitik sje.. jdinye aku redha walupun aku dimarah suami sb mbenarkan perkara 2 berlaku... aku tiada pilihan... maafkan ibu,, syang..
Seminggu si kecik aku di wad sblom dbenarkan kuar...tuhan sje yg tau hati seorang ibu tika itu.. wlu dlm kdaan brpantang aku gagahi berulang alik melihat si kecik di wad shgga dia sembuh...



Permulaan 2008 dimulakn dgn ari2 yg ceria sehingga lah


sad moment nie brlaku... si kcik ku di serang deman panas shgga membawa ke 'sawan tarik'.. trlalu pntas sumer nie trjadi... hnya tuhan sja yg tau perasaan seorang ibu ble si kcik yg pd mulanye ceria n actif ttba snyap..
skali lgi si kcik ku dtempatkn di wad PPUM.. aku n suami sma2 brmalam di wad.. mgkin dsbbkn gegaran di otak smasa berlaku 'sawan tarik'.. si kcik ku mngalami ' Global Developmental Delay Symptoms ' .. iaitu perkembangan yg trtagguh.. Pape pn aku redha asalkn dia sehat.. alhamdulillah..


2009 si kecik ku mnjalani kehidupnnye spt biase spt knk2 laen walaupun delay...
Genap 2thun si kecik ku bru dpat brjalan..syukur alhamdulillah..wlaupun mcm2 org kta mngenai si kecik ku...nmun aku trima ape jua... hnya org2 yg ade ank istimewa spt aku sje memahami kdaan & situasi aku... pd org2 yg tdak d tmpat aku xguna tuk d xplainkn melainkan ade stgah yg memahami.. tuk pengetahuan korang walaupun 'delay' si kecik aku ttap actif dn aku nmpak perkembangan dia sdikit demi sdikit... 'better than nothing'.. tol x...


2010..akal si kecik aku makin brtmbah2...aku syukur ya allah..walaupun dia x spt knk2 len yg sebaya dia yg memasuki umur 3 thun yg dh tau mcm2.. aku xkesah ape org nk kta n ape org nk pkir... sb org laen xtau bgaimana si kcik aku bertarung nyawa tuk idup..dri lahir dia dh tempuh brmcm2 dugaan.. yg pasti si kcik aku kuat semangat... i love u till i die...


2011... xlama g ank ku akan genap 4 tahun pd 15/8/2011 spt yg aku ktakn pd memule entry tdi.. selama 4 thun aku mbesarkan dia,,dia seorang bdk yg kuat semangat..
cuma mnjadi permasalahan si kecik aku skrg adalah 'katarak' pd kedua belah mata.. tpi wlaupun mata dia bermasalah tpi igatannye ckup kuat..amin..

syang ibu,,,sba ye..ibu n ayah akan usahakn tuk memulihkan mata adik.. insyallah adik akn mnjadi spt knk2 laen.. ibu & ayah sentiasa mendoakan adik... n adik akan berjaya di mse depan n mnjadi ank yg berguna... amin...

ibu n ayah akan bwt ape saje tuk adik...

we love u sayang...


ayah & ibu..


nota: nie lah serba sdikit perjalanan hidup si kecik ku..byk lgi sbnarnye klu nk ikut lebey detail,,xtau smpi ble nk abeh menaip....huhu...






No comments: