About Me

Dilahirkan pd tanggal 25hb Jun 1978,, Berasal dri Taiping, Perak... Berkahwin pd 24hb November 2006 dgn jejaka pilihan hati Mohd. Khaidir & mempunyai seorang cahayamata Muhammad Nazrin... 'KEKAYAAN bukanlah satu dosa & KECANTIKKAN bukanlah satu kesalahan,,Oleh itu jika anda memiliki keduanya jgnlah anda lupa pd yg MAHA ESA.. Muhammad Nazrin adalah seorang anak istimewa/anak syurga.... Seorang anak yg bijak wlaupun xsempurna akal nye... Ibu bangga memiliki kamo...

SIGN PLIZZZZ

Friday, March 18, 2011

BB GURL

klu ikotkn hti aku nie aku mmg trigin sgt nk mngndung lgi..teringin sgt2 nk mrsai mbesarkn bb gurl tpi ble dipkirkn brkli2 aku rsa mgkin keinginan aku nie tpakse dilupekan ats sb kdaan ank sulung ku Muhammad Nazrin...ble igatkn sgala keperitan dia dr lahir smpi skrg trasa fobia tuk melahirkan...

xsggup g rsenye tuk menmpuh situasi yg mncemaskan & memeritkan..melihat keperitan tuk hidup si kecik aku 2 mnjadikan aku lemah tuk mngndung lgi..

Perit getir khidupan NAZRIN..

dilahirkn sebrat 1.8kg pd 15/08/2007 pd jam 9.10 mlm melalui pembedahan di PPUM..Selepas 2 hri aku d hspital,,ari ke-3 aku dbnarkn pulang...aku pulang je ke rumh slpas djmput oleh ibu bpa ku yg dtg dri tpg..seingat aku ktika sdang lena tido si kcik aku mnges mntak d susukn...stlah knyang di lena kembali,,tpi ble dia mnges kli ke-2 aku cba brikan susu tpi si kecik aku xmahu mnum..slpas mndodoikn dia,,,si kecik trus lena kmbali...

smpo ke hri esoknye,,aku peratikan si kecik aku laen sgt2,,bibir dia kejp2 cm biru...susu xnak air pn xnk...dsbbkan 1st bb,,jdi nye aku xbrape arif bab2 cmnie...stlah siap packing tuk brpantang di kmpng,,aku & ibu bpa ku bgerak pulang..

Sepanjang perjalanan aku peratikan lgu si kecik aku nie lain mcm sgt..lgsg xnk nyusu atau pn mnum air...muke dia kejap2 tuka biru...spnjang jln aku brdoa moga ank aku slmat...smpi je di taiping aku trus bwa si kcik aku ke klinik slpas aku peratikn kdaan dia lemah..smpi d klinik sebaik aku buke je kain yg mnyelimuti tubuh si kecik ku,,aku & doc tpnjat ble tgok prgelangan tgan & kaki ank ku dh brtuka biru lebam...mse 2 hnya tuhan yg tau prasaan aku..airmata x berenti mgalir..mulut x berenti berdoa...

Aku trus diarahkan ke hospital..smpi d bhgian kecemasan,,si kcik aku dbri oksigen srta merta krana bdn dia smakin lemah...slpas diperiksa doc & dapati ank aku stbil..ank aku trus d hntar ke ICU kanak2 & stlah dpriksa..doc mmnta kbenran aku tuk ambik darah & jge air tulang belakang ank aku...mse 2 hya tuhan yg tau..ble sebut air tulang blakang..kta org nyawa hnya d hujung tnduk..aku srba slh...dtelan mti mak dluah mati bpk..doc bgi jaminan pd aku yg tiada pape akn trjadi..air tulang blkang bdk n org dewasa xsma..dia hnya mhu amek setitis jew tuk dperiksa..doc tkot kuman akn naek ke otak..mnjdikan ianye lbeh bhaye..ya allah ape yg harus aku bwt..dn dlm pda mse yg sma hubby yg bru aku tggalkn bbrapa jam sudh otw ke taping...nk xnk aku tpkse sign borng trsebut...

Ank aku hrus dtggalkn di wad ICU tuk dpntau kdaannye...aku peratikn rmai bb kt dlm 2..bkn ank aku jew tpi rmai g bb2 laen..mcm2 kdaan bb aku dpt lihat..sgguh sebak skali...airmata aku x berenti mngalir...

Tdo mlm aku xlena krn igatkn ank aku yg di dlm incubator tdo brseorangan..wlupn aku bru bbrapa hri tdo bsma dia,,,trsa dh lma sgt dh..xbleh tdo tnpa dia..kta org ble dh ade ank nie,,laki pn tolak tepi..tol ke..

Aku berulang alik pgi ptg mlm melawat ank aku..walaupn mse 2 aku msh dlm pntang..prut yg kna ptong pn lom kering g luke nye..nmun krana ank,,aku gagahi jua..krna dia la nyawa ku...selama smggu aku brulang alik,,akhir si kecik aku dbnarkn kuar dgn brat 2kg...

Aku meneruskan pntang aku selama 2 bulan di tpeng...mse pntang nie ank aku nie jnis siang mbute mlm brjage..hadoooii mmg r mnyeksakan..byangkn aku kna ikut rutin tdo dia tpi ttp xbleh..penin kpala mnahan mngtok..nseb jgak mama aku ade tuk mbntu..dsbbkn rutin tdo aku dh xtntu arah,,selera mkn pn xde..time aku mmg trsa kurus tahap lidi bdan aku nie..huahuahua..

aku diduga lgi ble si kecik aku brusia setahun lebey...stu hri blik jew aku dri kje hlfdy ari sabtu,,si kecik aku lena di katil...mse 2 dia mmg dh dmm tpi aku bdget dm bese2 jew...smpi aku diumah hubby aku lak kuar g bli brng dpur..dinye ble aku tgok kecik aku tgah lena aku pn trus ke dapur bsuh pggan...tpi xlma aku rsa xsdap hti,,npe ank aku syap jew...aku trus ke blik...YA ALLAH YA TUHANKU mse nie hnya tuha yg tau perasan aku ble tgok si kecik aku tgah 'tarik'...trasa lemah sluruh bdan tpi dgn kekuatan smgat yg ade aku trus dukung dia ke blik air n jelum dgn air...dlm mta 2 airmta berambu tnpa hnti...aku col hubby suh blik sgera..dlm pda mse yg sma aku dukung si kecik aku trun ke bwh n bwak dia ke klnk..smpi d klnk doc cba bshkn bdn dia ngn ais tpi tarik si kecik msh x brhnti...aku trus mraung n brdoa moga si kecik aku selamat...doc klnk trus arahkn aku ke hspital...

dlm prjalan aku xhnti2 mmggil nma si kecik aku..aku lihat kdaan dia tramat2 lemah..smpi nk mnges pn dh xde suare...ya allah dugaan ape kh ini..stba di PPUM ank aku trus di msukkn ke bhgian kecemasan...slpas bbrapa minit doc kuar n mberitahu ku bhawa si keck aku stabil..alhamdullah syukur ya allah...tpi dia dia haruskn tuk CT scan tuk mmriksa otaknye...

tpi sdeynye aku xdpt melakukn CT Scan nie dsbbkan kosnye yg tggi..lbey kurang rm1000..(pd korang yg brduit mgkin kos nie murah brbding nyawa ank tpi aku & hubby btol2 xmpu tka itu..tiada spe ju yg nk mbntu kmi tika itu)..jdinye kmi trus lpekn peringkat CT scan 2..(mgkin dsbbkn nie jgak r si kecik aku jdi cm skrg..)ble tpkirkn blek mmg aku menyesal sgt sgt tpi ape nk dkata bnda dh lepas..(MAAFKAN ibu & ayah syg..dsbbkn ibu & ayah xmpu tka itu adik mnerima nseb sbegini)..

Si kecik aku mmg krap dmm,,dsbbkn kejadian prtama 2 tiap kli si kecik dmm aku jadi fobia & brjaga2..tpi dlm aku brjaga2 ianye jdi lgi tuk kedua klinye...kjdian brlaku ptg swaktu aku plang dri keje..aku tgok si kecik aku dh lain mcam..bibir dia dh mule brtuka biru & mata dia dh mule ke atas..ya allah ya tuhan..aku diduga lgi...aku & hubby trus brsiap ke umah MIL aku,,,elok smpi jew dsna mmg btol ape yg aku jgkakn trjadi..si kecik aku 'tarik' lgi...lulur hati aku tuk kedua klinye...tpi kli nie MIL & FIL aku xbnarkn kami bwk dia ke hspital...aku jdi xkeruan ble ank aku yg sakt xdibnarkn dibwa ke hospital...

Ank aku hnya dberi rawatan kemelayuan tika 2..father & mother in law aku urut kedua2 blah kaki si kecik aku yg kejang..aku!!!mmg xleh tgok time 2..cer korang bayangkan ble ank korang tgah sakt yg hnya korang leh bwt pndang..azab si kecik aku mnggung hya tuhan yg tau...klu ikotkn hti aku nk jew aku dukung n bwk si kecik aku ke hspital tpi aku xde plihan..dlam hti aku bkata (klu trjadi pape pd si kecik aku tika 2 atau pn putus nyawa aku mmg akn mnyalahkn fther & mther in law aku)...aku tau mother in law aku xbgi aku bwk g spital sb takot doc akn amek air tulang bakang si kecik aku..ckup r 2x doc amek..diaorg dh xbgi g dh..airmata aku blom brhnti mngalir...doc kta sllnye klau sawan tarik nie pling lma 20mnit tpi si kecik aku sejam lebey...dpt x korang rsa ape yg aku rsa ble tgok aku aku tarik dkat sejam lebey xbnti...lpas bnti skejap mgkin sb dia dh lemah then smbung balik trik smpi aku tgok dia dh lembik selembik lembiknye...

tika 2 hnya aku n si kecik kt umah MIL aku,,hubby aku!!!kje mlm (stlah sekian lma baru aku tau tika nie dia ade agenda lain)..mmg cilake..ank sakit ko wat cte laen...klu r tika 2 aku tau mmg aku bwk blah je ank aku 2...aku mngadap ank sakt n karenak MIL,, dia sebok ngadap bnda laen..Ini jgak dugaan bwt aku..aku diduga lgi..kli ni oleh seorang suami yg aku sanjung & pling aku syg..hti ku dilukai,,hati ku dicalari..(aku xigat dh kisah itam nie cma korang dgr lgu Pada Syurga Di Wajahmu-Nash)..2 la al-kesahnye...


lagu nie mmg sebijik kena ngn kesah aku...sesuai & seiring


Orite kembali pada cte si kecik...slpas si kecik aku mgalami sawan tarik & hubby aku pn sawan garik..aku diduga lagi...si kecik aku disahkan mpunyai mslh mata iaitu katarak...ya allah dugaan lgi..ya tuhan knape aku trus diduga dn diduga..ape dosa ku ape salhku shgga dugaan demi dugaan ko dtgkn dlm hidupku...dri PPUM diarahkn refer ke pakar mata Tun Hussein Onn..Kos yg diperlukan sbyk rm6000 tuk sblah mata..nie brmkne aku hrus mnyediakn rm12ooo tuk kos pembedahan si kecik aku...ya tuhan..sdangkn kos tuk CT Scan sbyk rm1000 pn kmi xmpu..niekn rm 12000...tpi bak kata org duit bleh cari,,insyallah kami akn cba dptkn tpi doc xberi jaminan tuk pembedahan trsbut..dsbbkan sdikit kecewa ngn jwapan doc mka kmi tgguh dlu pmbedahan..tggu shgga si kecik aku dh besa n bleh bckap dia xnmpak then fine bru ktaorg akn decide cmne n of course r kna operate coz dh xde jln laen g tuk itu...slpas pd 2 byk kli jgak r ktaorg g check up n stiap kli si kecik sakt n ble bwk ke klnk doc msti dpt tgkap psal mata dia...dan stiap kli itu jgak r ktaorg dsruh refer ke pakar mata...

korang msti ckp ktaorg nie ibubapa yg x perihatin..brkira psal duit n mcm2 g andaian korang tpi korang ttap xbleh bca ape yg trsirat dlm hti ktaorg sbgai ibubpa nie...tuhan je yg tau btapa mnyesalnye,,betape kecewanye,,betapa sedeynye & mcm2 g bertapa dlm hti nurani ktaorg as ibubapa..

skrang si kecik aku dh cecah 3 thun lebey,,bulan 8 nie genap 4tahun...tpi si kecik aku x spt yg korang jgkakan..wlaupun umur dia akn mnjangkau 4 thun tpi perkembangan dia tidak...umur dn prkembangan dia x selari...ank aku mgalami developmental delay..perkembangn yg lewat..perasaan apekah yg perlu aku rsakn tika ini..melihat knk2 laen seumur 2 thun pn dh pndai mmgang sudu mkn sndri,,pndai mmgang cawan mnum sndri,,pndai mndi sndri,,pndai melihat video youtube di lappy,,pndai mcam2...tpi si kecik aku prgerakannye trbatas dsbbkn penglihatannye yg kurang jelas & jgk otaknye yg kurang fokus...

ble ank semakin besa,,sumer ibubpa akn merasa lega tpi bgi aku sbgai ibu pda NAZRIN,,aku jdi risau..bgaimana nti si kecik aku dihntar ke skolah,,bgaimana dia nk blaja,,bgaimana dia nk bwk dri...sumer kerisauan 2 bersarang di kotak pkiran aku skrg...aku tkot tuk mnghdapi saat mcmnie...

Aku xkesah ble ade yg mnyatakn pd aku yg si kecik aku hrus dihntar ke sekolah khas atau si kecik aku trgolong dlm golongan OKU..aku xkesah 2 sumer..aku redha jika ini ketentuan tuk aku cma aku risaukn kdaan si kecik aku ble dia akn mule skolah dia usia 5 atau 6thun...dptkah dia fokus...aku mmg dpt trima yg mata si kecik aku mmg x jelas..xsumer bnda dia nmpak...insyallah ktaorg akan operate mata dia cma aku phon korang doakan pntu rezeki tuk kami sntiasa trbuka n kami dpt mgumpul duit tuk pembedahan mata si kecik aku...walaupn tiada jaminan dri doc nmun tu kebaikan si kecik aku,,pembedahan harus dilakukn jga...

tpi dlm kdaan si kecik aku bgitu,,aku ttap brsyukur pd tuhan yg aku nmpak prkembangan si kecik aku..alhamdullilah...aku phon pda tuhan moga diberikn kmi sbgai ibu bpanye umur yg pnjang srta kesihatan yg baek tuk kami menjaga dia hgga hujung nyawa...amin...


p/s: Anakku Nazrin,,jika dapat ibu tukarkn mata ibu ngn mata adik..ibu rela syg...jika dapat tukarkn kesihatan ibu ngn kesihatan adik,,ibu jga rela...nmun ape kn daya itu sumer khdak yg maha esa...ibu brjanji selagi hayat ibu,,ibu akan mnjaga adik ngan spnuh kash syg ngn spnuh jiwa raga ngn spnuh kudrat ibu...
ibu bharap ble dewasa nti adik akn mnjdi seorang yg ank yg baek & brguna..buktikn pd org di luar sna yg ank ibu mpu brjaya...ibu tau adik bdk bijak...


moral of d story: jgn mngndung lgi sblom wktunye.. (ehhh btol ke moral aku nie..huhuhu)...


pada reader thanz coz sgup bca entri aku yg pling pnjang nie...have a nice day ya..


1 comment:

Narlina said...

Early intervention is incredibly helpful in the treatment of global developmental delay. If you feel that your child might be developmentally delayed, do not wait until school time to seek help. Early diagnosis and treatment can be tremendously useful as the earlier the problem is addressed the more successful the treatment is.

Read more: How to Teach a Child With a Global Developmental Delay | eHow.com http://www.ehow.com/how_5689001_teach-child-global-developmental-delay.html#ixzz1H9cbIMNy

Versi copy paste. Semoga Nazrin membesar sihat & sempurna. Amin..