About Me

Dilahirkan pd tanggal 25hb Jun 1978,, Berasal dri Taiping, Perak... Berkahwin pd 24hb November 2006 dgn jejaka pilihan hati Mohd. Khaidir & mempunyai seorang cahayamata Muhammad Nazrin... 'KEKAYAAN bukanlah satu dosa & KECANTIKKAN bukanlah satu kesalahan,,Oleh itu jika anda memiliki keduanya jgnlah anda lupa pd yg MAHA ESA.. Muhammad Nazrin adalah seorang anak istimewa/anak syurga.... Seorang anak yg bijak wlaupun xsempurna akal nye... Ibu bangga memiliki kamo...

SIGN PLIZZZZ

Tuesday, May 17, 2011

BUKAN MACARONS TPI COOKIES...

ello..ello...jmpa lgi kte..hehehhe..previous entri (klu korang dh bca r) aku ade gtau yg tday aku nk try wat macarons yg tgah hotzzzz gle2 yg bharga mahal nk mpos...aku pn xtau la ape yg sdapnye macarons nie smpai value dia tggi btol...cma yg psti MACARONS nie resepi omputih...xtau r spe yg bwk msuk ke MSIA nie smpi skrg nie macarons nie meletop2 glamo...klu tgok dri fizikalnye cam bskut tangkup je pn...

Jdi dsbbkn macarons nie ngah glamo sgt2..aku mndapt idea tuk mnjdikn macarons nie sb side income aku (cehhh brangan msti tggi tauu..)...so aku brtekad tuk try to make this macarons...

So cm aku gtau d entri sblom nie,,,resepi dh ade,,bahan2 pn ckup,,mixer pn ade (bru bli tau,,my mom blikn but yg murh jew)...oven ade....ape lgi lh r mulakan....


-nie la mixer murah itu-
(jdila tuk prmulaan,,sbnye klu xde mixer nie mmg xleh nk bwt macarons nie)



dan nie jew la oven yg aku ade pn tuk mbakar...as lon dpt mbuat pembakaran..heeh
.
.
.
.

Orite memula sekali aku sediakan bahan2 nye...



Telur,,Gula Ising,,Gula Kastor,,Serbuk Koko,,Badam kisar



Memula aku pukul putih telur & gula kastor smpi kembang (resepi tlis klu still meleleh mknenye kna pkul lgi)....



Semntara telur dipukul aku campurkn serbuk koko,,gula ising & srbuk badam mnjdi stu..




Ble rerase telur dh kembang,,,msukkan bhan yg mnjadi stu tdi skit demi skit n kaup prlahan mngikut putaran jam...kaup..kaup..shgga abeh....Begini la hasil nye....



Selepas tu msukkn dalam piping beg,,,(dsbbkan aku tiada piping beg..aku wat sndri je gna plastik..jdi la...)hehhe




nie la rupe stlah dipiping di ats dulang pembakar...



dah hasilnye...taraaaaa...sgguh mngecewakan...rse dh ade cma dia meleper lak plak...hishhh...
nie dh lam kategori cookies nie...ahaakk....


xpe la as long aku mncuba..bru 1st time...go sieqin go...pasnie nk cba fllow respi omputih yg sbtolnye...heheh..


xpe kwn2...aku akn trus cba dn sba lgi ok...my mom pn bgi smgat..heheh..


~selamat mencuba~


~dimne ade usaha,,dctu ada kejayaan~



2 comments:

Narlina said...

yang penting bukan rupanya..tapi rasanya.. akekekeke.. tgk mcm sedap jer.. mcm chipsmore..

MommaNazrin said...

haaa...2 r psalnye...ase dia cm aku wat cup cake dlu r...resepi pn lebey kurang jew..t nk cba resepi omputih dlm blog ko 2 lak..